New! beritaskskl.com powered by mediaSKS 2012
Mesyuarat Agung PIBG, Kursus Gubal Soalan dan Program Pembangunan Ping-Pong 2012 <Click Here>

Ahad, 9 Januari 2011

Hari Orientasi Tahun 1 SK Setiawangsa 2011

Pada 31 Disember 2010 yang lalu, SK Setiawangsa telah mengadakan Hari Orientasi Murid Tahun 1 bagi kemasukan 2011. Orientasi ini diadakan bertujuan untuk bersuai kenal antara murid dengan guru dan juga ibubapa dengan guru. Selain itu juga ibubapa dapat menguruskan beberapa hal yang berkaitan anak-anak termasuklah mendapatkan buku teks, bayaran tambahan, pembelian buku dan sebagainya.

NYDP PIBG Tn. Ir. Hj. Mufid Yasin turut berkesempatan memberikan ucapan selamat datang ke SK Setiawangsa terutama kepada Ibubapa yang baru mendaftarkan anak mereka buat kali pertama di sekolah ini. Selaku Guru Besar pula, Tn. Hj. Ruslan Bin Madon memberi sedikit ucapan dan memperkenalkan barisan pentadbir serta menerangkan tentang sistem baru yang diperkenalkan bagi menggantikan KBSR iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah(KSSR)kepada Ibubapa yang hadir.

Di samping itu, Beliau juga sempat menerangkan berkaitan LINUS iaitu Literasi, kebolehan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk yang mudah (dengan menggunakan kata hubung 'dan' serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran serta komunikasi harian. Manakala Numerasi Kebolehan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.