New! beritaskskl.com powered by mediaSKS 2012
Mesyuarat Agung PIBG, Kursus Gubal Soalan dan Program Pembangunan Ping-Pong 2012 <Click Here>

Ahad, 30 Januari 2011

Perjumpaan Ibu Bapa Murid Tahun 6

Pada hari Sabtu yang lalu bersamaan 22 Januari 2011, telah diadakan satu Program Perjumpaan Ibu Bapa tahun 6. Perjumpaan ini adalah bertujuan untuk menerangkan beberapa program yang telah dirancang untuk murid-murid tahun 6 sepanjang sesi 2011 ini. Disamping itu, perjumpaan ini juga bertujuan berbincang bersama ibu bapa bagi mendapat kesepakatan dalam memastikan kelancaran program yang telah dirangka.

Turut diselitkan taklimat berkaitan penggunaan zoom-a kepada ibu bapa selama lebih kurang 1 jam. Taklimat ini bertujuan menerangkan kepada ibu bapa akan kepentingan pembelajaran interaktif ini terhadap pembelajaran anak-anak di rumah terutama bagi mereka yang bakal menduduki UPSR tidak lama lagi. Ibu bapa turut didedahkan cara untuk memantau pencapaian anak mereka dan cara menggunakan program ini dengan berkesan.

Sebagaimana kejayaan pada tahun 2010 SK Setiawangsa telah berjaya mencapai keputusan 107 orang 5A mengatasi target yang disasarkan iaitu 100 orang 5A. Bagi tahun 2011 ini, sudah tentunya kami guru-guru di SK Setiawangsa ingin melihat pencapaian lebih baik dapat dilakukan seperti mana pencapaian terbaik yang pernah dicapai iaitu 118 orang 5A pada tahun 2008. Oleh itu, berdasarkan pencapaian tahun 5 pada tahun 2010 guru-guru tahun 6 meletakkan target seramai 110 orang 5A serta berharap agar pencapaian ini bertambah baik melebihi sasaran.

Bagi memastikan kejayaan berterusan, salah satu program utama yang telah dirancang pada tahun ini adalah 1 Rotan 1 Murid(1R1M). Program ini melibatkan murid-murid tahun 6 sahaja yang tidak menyiapkan kerja rumah tanpa sebarang sebab. Setelah berbincang bersama ibu bapa akhirnya persetujuan telah dicapai.

Sepanjang perjalanan program 1R1M sehingga ke hari ini, nampaknya reaksi positif telah berjaya diperolehi. Murid-murid dilihat labih fokus dalam pelajaran dan berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberi dalam tempoh masa yang ditetapkan. Hal ini terbukti memperlihatkan usaha guru-guru tahun 6 bukanlah sia-sia kerana telah berjaya membuahkan hasil pada peringkat permulaannya.